Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Grunnleggende skuespillerteknikk

Studiepoeng
10
Emnekode
OP404
Inngår i studieprogram
Årsstudium i opera

Kort beskrivelse av emnet

Emnet grunnleggende skuespillerteknikk skal gi studenten grunnleggende skuespillerfaglige redskaper til bruk i det musikkdramatiske arbeidet. Emnet inneholder skuespillerteknikk og karakterarbeid.

Læringsutbytte for emnet

Etter endt emne skal studenten:

  • kjenne til og kunne anvende ulike skuespillerteknikker i scenisk arbeid
  • kunne gestalte en rolle i musikalsk sammenheng
  • kunne forholde seg til medspillere på scenen

Undervisning og læringsformer

Arbeidsformene i emnet er en kombinasjon av analyse, refleksjon og praktiske sceniske øvelser.

Undervisningen gis i gruppe.

Arbeidskrav for emnet:

  • obligatorisk fremmøte, minimum 80 %
  • aktiv deltakelse i undervisningen
  • gjennomførte pålagte faglige oppgaver underveis

Vurdering

Arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering.

Studentens arbeid med emnet grunnleggende skuespillerteknikk vurderes kontinuerlig med utgangspunkt i fagenes mål og innhold.

I slutten av hver undervisningsperiode skriver studenten en vurdering av egen utviklingsprosess og kompetanse. Pedagog gir skriftlig vurdering av studentene.

Emnet vurderes med karakteren bestått / ikke-bestått.