Fra klassisk balletts Sommerforestilling 2015. Foto: Jörg Wiesner.

Balletthøgskolen

Balletthøgskolen lar tradisjon, historie, det nyskapende og det utforskende møtes og videreutvikles. Gjennom seks unike studieprogram får studentene mulighet til å utvikle sitt utøvende og skapende kunstneriske uttrykk, samt ferdigheter, kunnskap og refleksjon knyttet til dans og koreografi.

Balletthøgskolen utdanner i dag dansekunstnere på alle nivåer av høyere utdanning. Bachelorstudiene i samtidsdans, jazzdans og klassisk ballett tilbyr fordypning i ulike retninger av scenedans gjennom fokus på utøvende danseferdigheter, skapende delaktighet og faglig refleksjon. Forestillinger og visninger er en vesentlig del av utdanningene. Masterstudiene i dans og koreografi bygges rundt individuell fordypning og kunstnerisk utforskning både gjennom undervisning og individuell veiledning. Det legges vekt på utvikling av kunstnerisk refleksjon og metoder gjennom praksis, produksjon, teori, dialog og møter med et nasjonalt og internasjonalt kunstfelt. Skolens ettårige praktisk-pedagogiske utdanning gir profesjonelle danse- og teaterkunstnere pedagogisk kompetanse innen sine fag. Stipendiater er tilknyttet avdelingen gjennom Kunsthøgskolens deltakelse i Stipendiatprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid.

Ved Kunsthøgskolen i Oslo er studentene en del av et bredt, internasjonalt kunst- og kompetansemiljø. Skolens unike fasiliteter med velutstyrte scener og studioer gir Balletthøgskolens studenter svært gode utviklingsmuligheter og arbeidsforhold. Studiene skal legge grunnlaget for sterke kunstnerskap som kan bidra med kompetanse innen dans og koreografi i estetiske og samfunnsmessige kontekster – både i Norge og internasjonalt.

Lærerstaben har omfattende og variert kunstnerisk og pedagogisk erfaring. I tillegg knytter avdelingen til seg nasjonalt og internasjonalt anerkjente gjestepedagoger og -kunstnere. Balletthøgskolens ambisjon er å være en ledende utdanning innen dansekunst.

Bachelor i klassisk ballett

Fra sommerforestilling Klassisk ballett 2015. Foto: Jörg Wiesner

Bachelorstudiet i klassisk ballett er et treårig fulltidsstudium. Studiet er et tilbud til studenter som ønsker fordypning i klassisk ballett. Studentene skal få muligheter til å utvikle sitt fulle potensial i et motiverende og sunt miljø.

Studieplanen er bygget rundt kompetanse som er etterspurt av internasjonale, klassiske ballettkompanier. Det sentrale i studieplanen er ballettklasser, eldre og nyere klassisk repertoire, tåklasser, pas de deux og supplerende trening. Det undervises også i emner som koreografiske fag, moderne dans, helsefag, yrkesforberedende og teoretiske emner. Det legges vekt på at studentene skal tilegne seg en god forståelse av både historisk og samtidig ballettkunst.

Ballettstudiet legger stor vekt på innstudering og forestillingsarbeid. Balletthøgskolens høye standard på studioer og scener gir studentene profesjonelle arbeidsforhold. Studenter kan kvalifisere seg til å delta i relevante ballettkonkurranser.

Det undervises i små grupper, og det legges vekt på tett individuell oppfølging. En høyt kvalifisert stab, internasjonale gjestelærere, et nært samarbeid med Nasjonalballetten og Nasjonalballetten UNG bidrar til avdelingens målsetting om å utdanne klassiske ballettdansere på et høyt internasjonalt nivå.

Studiet er åpent for unge dansere som har fullført grunnskolen og er minst femten år gamle. Fremmedspråklige studenter må beherske engelsk, både skriftlig og muntlig.

Studentene gis god oppfølging i forhold til fysisk helse, skadeforebygging og behandling gjennom kompetanse hos egne ansatte og i samarbeid med Norges Idrettsmedisinske Institutt (NIMI).

Filmet og redigert av: Jørund Langeggen
Lærere: Tania Rodriguez, Josephine Jewkes, Tim Almaas, Zoltan Szolnoki og Jahn Magnus Johansen

Bachelor i samtidsdans

Fra "Korps og duett" av Ingun Bjørnsgaard. BA3 samtidsdans 2015. Foto: Erik Berg

Bachelorstudiet i samtidsdans er et treårig fulltidsstudium. Studiet gir mulighet til å utvikle tenkemåter, kunnskaper og ferdigheter for å arbeide profesjonelt som danser innen bredden av samtidsdans.

Samtidsdansen krever dansere som kan gå inn i kunstneriske prosesser med stor selvstendighet, kreativitet og nysgjerrighet for utforskning av uttrykk og problemstillinger.

Det legges vekt på å gi studentene en artikulert danseteknikk gjennom ulike praksiser og stiler innen samtidsdans, samt klassisk ballett og jazzdans. Koreografiske fag, samdans og teori er viktige for å utvikle kunnskap og refleksjon rundt prosessarbeid, idéutvikling og estetisk forståelse.

Studiet legger vekt på at studentene skal få omfattende erfaring i formidling gjennom visninger og forestillinger i ulike situasjoner og på ulike typer scener, og i møte med ulike koreografiske uttrykk. Varierte erfaringer knyttet til utforskning av kropp og bevegelse, og samarbeid med erfarne koreografer, gir studentene et innblikk i mangfoldet av metoder og tilnærminger som kjennetegner samtidsdansen.

Studiet skal forberede studentene på å ivareta egen yrkestilværelse som selvstendige dansekunstnere, samt å arbeide i relevante dansekompanier.

Det undervises i små grupper, og det legges vekt på tett individuell oppfølging.

Balletthøgskolens fasiliteter gir studentene svært gode arbeidsforhold og profesjonell sceneerfaring.

Studentene gis god oppfølging i forhold til fysisk helse, skadeforebygging og behandling gjennom kompetanse hos egne ansatte og i samarbeid med Norges Idrettsmedisinske Institutt (NIMI).

Studiet kvalifiserer til høyere grads stadium i dans og koreografi.

Bachelor i jazzdans

Vårforestilling 2011, BA2 jazzdans. Foto: Stephen Hutton

Bachelorstudiet i jazzdans er et treårig fulltidsstudium. Studiet gir mulighet til å utvikle tenkemåter, kunnskaper og ferdigheter for å jobbe profesjonelt innen bredden av jazzdans.

Jazzdansen kjennetegnes av sitt eksplisitt fysiske uttrykk og nære forhold til rytmisk musikk.

Det legges vekt på å gi studentene en artikulert danseteknikk gjennom ulike stiler innen jazzdans, samt klassisk ballett og samtidsdans. Også urbane danseformer har en viktig plass i sceneuttrykket. Koreografiske fag, samdans og teori er viktige for å utvikle kunnskap og refleksjon rundt prosessarbeid, dansehistorie og stilforståelse.

Studiet legger vekt på at studentene skal få omfattende erfaring i formidling gjennom visninger og forestillinger innen ulike stilarter og uttrykk – som samtidsjazz, tradisjonell jazzdans og musikaler – og erfaring med ulike typer scener. Studentene skal være medskapende i prosesser med ulike koreografer, og kunne artikulere samspillet mellom musikk, rytme, dynamikk og bevegelse på en slik måte at dette i seg selv blir et viktig koreografisk virkemiddel.

Studiet skal forberede studentene på å ivareta egen yrkestilværelse som selvstendige dansekunstnere, samt å arbeide i relevante dansekompanier og på teatre.

Det undervises i små grupper, og det legges vekt på tett individuell oppfølging.

Balletthøgskolens fasiliteter gir studentene svært gode arbeidsforhold og profesjonell sceneerfaring.

Studentene gis god oppfølging i forhold til fysisk helse, skadeforebygging og behandling gjennom kompetanse hos egne ansatte og i samarbeid med Norges Idrettsmedisinske Institutt (NIMI).

Studiet kvalifiserer til høyere grads stadium i dans og koreografi.

Master i koreografi

Masterstudiet i koreografi er et toårig fulltidsstudium. Studiet bygger på en bred forståelse av koreografi og henvender seg til studenter som ønsker å utvikle og fordype sin kunstneriske forståelse gjennom skapende praksis og kritisk refleksjon. Sentrale tema er komposisjon og dans, interdisiplinært samarbeid, så vel som kunstnerisk utviklingsarbeid i spenningsfeltet mellom tradisjon og innovasjon. Studiet gir innsikt i å vurdere, planlegge, og gjennomføre oppgaver og prosjekter i samarbeid med andre. Ulike koreografiske problemstillinger utforskes kunstnerisk, så vel som i en historisk og samfunnsmessig, nasjonal og internasjonal kontekst.

Studiets emner ivaretas i ulike formater som workshops og studiereiser, forelesninger og seminarer, prosjektoppgaver og produksjoner. Undervisningen skjer både i gruppe, gjennom selvstudier og individuell veiledning. Studiet gjennomføres i dialog med fagansatte, stipendiater og medstudenter, samt nasjonale og internasjonale gjestelærere. Deler av studiet gjennomføres i samarbeid med masterstudiet i dans og med andre studieprogram på tvers av fagdisipliner, internt ved Kunsthøgskolen og eksternt.

Skolen tilbyr svært gode fysiske fasiliteter. Ulike scenerom og studioer, samt andre spesialrom, gir studentene en unik mulighet til kreativ utfoldelse og utforskning, understøttet av skolens scenetekniske avdeling. Studentene har også tilgang til landets beste bibliotek innen scenekunst og visuell kunst.

Studiet gir studentene metodisk og faglig kompetanse i koreografi, et nasjonalt og internasjonalt nettverk, og erfaring med prosjektledelse. Studiet gir en kunstnerisk fordypning, praktisk og teoretisk. Det er forskningsforberedende og kvalifiserer til Nasjonalt stipendprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid og andre relevante doktorgradsprogrammer. Mastergraden kan også anvendes bredere inn mot kunst- og kulturfeltet, så vel som i undervisning.

Gjestelærere i 2015-2017

Knut Ove Arntzen, Heine Avdal, Esben Esther Pirelli Benestad, Jeroen Fabius, Wanda Golonka, Julyen Hamilton, Deborah Hay, Kai Johnsen, Gediminas Karobilis, Toni Kaupila, Ingunn Grimstad Klepp, Michael Klien, Christina Lindgren, Wencke Mühleisen, Per Platou, Sidsel Pape, Ingunn Rimestad, Njål Sparbo, Mikkel B. Tin og Arkadi Zaides.

Lærere i 2017-2019

Studiet vil ledes av en faggruppe bestående av programansvarlig Per Roar i samarbeid med Anne Grete Eriksen, og Amanda Steggell.
I tillegg til nasjonale og internasjonale gjestelærere, er skolens fagansatte Bojana Cveijic, Snelle Hall, Torunn Robstad og Mårten Spångberg, og stipendiatene Brynjar Bandlien, Mette Edvardsen, Ingri Fiksdal og Janne-Camilla Lyster, tilknyttet masterprogrammet.

Fordypningsområder og interessefelt ved avdelingen

  • Komposisjonsarbeid og koreografi for scenerom
  • Social choreography / Furtherfield choreography
  • Dokumentarisk og kontekstuelt forankret koreografi
  • Kunstnerisk utviklingsarbeid:
    • Moving memory
    • Amphibious Triologies 
    • Koreografi som kollektiv og affektiv event
    • Choreographic poetry: Creating literary scores for dance
    • Recurrences
    • Writings in space and time

Master i dans

Fra forestillingen "Av historisk grunn" på Dansens Hus oktober 2016. Dansere: masterstudenter i dans. Koreografi: Eivind Seljeseth, Ingeleiv Berstad, Kristin Helgebostad. Foto: Simen Dieserud Thornquist.

Masterstudiet i dans er et toårig fulltidsstudium. Gjennom selvstendig fordypning og tilrettelagt undervisning, utvikles og stimuleres studentenes kunstneriske forståelse og praksis gjennom utøvende og skapende arbeid. Studiet åpner for en undersøkende tilnærming til det å være danser i dagens scenekunstfelt, og utfordrer studentene til å tydeliggjøre og utvikle sin performative artikulasjon og refleksjon i ulike typer scenisk arbeid.

Studiets emner ivaretas i ulike formater som workshops, danseklasser, repertoar, prosjektoppgaver, produksjoner, selvstudier, gruppearbeid, forelesninger, seminarer, studiereiser og individuell veiledning. Studiet gjennomføres i dialog med fagansatte, stipendiater og medstudenter, samt nasjonale og internasjonale gjestelærere. Deler av studiet gjennomføres i samarbeid med masterstudiet i koreografi og med andre studieprogram på tvers av fagdisipliner, internt ved Kunsthøgskolen og eksternt.

Skolen tilbyr svært gode fysiske fasiliteter. Ulike scenerom og studioer, samt andre spesialrom, gir studentene en unik mulighet til kreativ utfoldelse og utforskning, understøttet av skolens scenetekniske avdeling. Studentene har også tilgang til landets beste bibliotek innen scenekunst og visuell kunst.

Studiet gir studentene bred scenisk erfaring, metodiske verktøy, faglig kompetanse, og nasjonalt og internasjonalt nettverk til å virke som utøvende og skapende dansekunstnere. Studiet gir en kunstnerisk fordypning, praktisk og teoretisk. Det er forskningsforberedende og kvalifiserer til Nasjonalt stipendprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid og andre relevante doktorgradsprogrammer. Mastergraden kan også anvendes bredere inn mot kunst- og kulturfeltet, så vel som i undervisning.

Lærere i 2015-2017

Merete Morken Andersen, Kirre Arneberg, Heine Avdal, Brynjar Bandlien, Rikke Baewart, Ingeleiv Berstad, Ingun Bjørnsgaard, Bojana Cvejic, Jeremiah Day, Erik Dæhlin, Mette Edvardsen, Anne Grete Eriksen, Snelle Hall, Julyen Hamilton, Deborah Hay, Marianne Haugli, Kristin Helgebostad, Henrik Hellstenius, Solveig Styve Holte, Kai Johnsen, Gry Kipperberg, Katrine Kirsebom, Janne-Camilla Lyster, Andrew Morrish, Terje Tjøme Mossige, Njål Sparboe, Jannine Rivel, Torunn Robstad, Per Roar, Cilla Roos, Eivind Seljeseth, Cecilie Lindeman Steen, Amanda Steggell, Mårten Spångberg, Mikkel B. Tin, Petter Wiik, Arkadi Zaides og Kristine Karåla Øren.

Lærere i 2017-2019

Studiet vil ledes av programansvarlig Torunn Robstad i samarbeid med Bojana Cveijic.
I tillegg til nasjonale og internasjonale gjestelærere, er skolens fagansatte Anne Grete Eriksen , Snelle Hall, Per Roar, Mårten Spångberg og Amanda Steggell, og stipendiatene Brynjar Bandlien, Mette Edvardsen, Ingri Fiksdal og Janne-Camilla Lyster, tilknyttet masterprogrammet.

Praktisk-pedagogisk utdanning i dans

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i dans er en ettårig lærerutdanning for dansere og koreografer som ønsker å jobbe som faglærere og dansepedagoger. Studiet kvalifiserer for undervisning i grunnskole, videregående skole, voksenopplæring, folkehøgskoler, samt kulturskole og private ballettskoler. PPU i dans tilbyr fagdidaktisk fordypning i klassisk ballett, samtidsdans og jazzdans. Søkere med annen dansefaglig bakgrunn kan også søke. I studiet inngår 12–14 ukers integrert veiledet praksisopplæring.

«Jeg stortrives på PPU – og lærerne er meget dyktige.» Les om to av årets PPU-studenter, Sindre Bjelland og Christine Nypan, og deres erfaringer her.

Pedagogikk er læren om undervisning, læring, danning og utvikling og skal bidra til å gi økt kunnskap og refleksjon i lærerrollen inn mot praksis.

Det undervises i:

  • psykologi; utviklingspsykologi, relasjoner, kommunikasjon, læring og motivasjon
  • filosofi; ulike begrunnelser og fokus for danning og undervisning, etikk og verdibevissthet
  • sosiologi; samfunn, kultur, gruppeprosess og samspill
  • didaktikk/undervisningslære; undervisningens «hva, hvordan og hvorfor», læreplaner og vurderingsarbeid

Fagdidaktikk omhandler ulike faglige tilnærminger og perspektiver på danseundervisning rettet mot ulike målgrupper og læringsarenaer. Det å få erfaring med, tilbakemelding på og gode eksempler på planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning står sentralt, og studentene møter et bredt utvalg av lærerkrefter.

Det undervises i:

  • lek, kreativitet og skapende arbeid med barn
  • samspill, improvisasjon og komposisjon
  • danseteknisk grunnlagsarbeid (klassisk ballett, jazzdans, moderne dans/samtidsdans)
  • dansedidaktisk fordypning: klassisk ballett, jazzdans eller moderne dans / samtidsdans

I praksisopplæringen vil studentene få erfaring med læreryrkets ulike sider. I samarbeid med praksisveileder får studentene trening i å planlegge, organisere, gjennomføre og vurdere opplæring i samsvar med pedagogiske og didaktiske prinsipper. Praksisopplæringen gjennomføres med elever i ulike aldersgrupper og er primært/normalt rettet mot kulturskole / privat ballettskole og videregående skole.

Det holdes informasjonsmøte om studiet onsdag 15. februar 2017 kl. 17.00.

Opptak

Bachelor i klassisk ballett

Opptak skjer på grunnlag av opptaksprøve. Best egnet alder for studiet er ca. 16 år og du kan søke etter fullført ungdomsskole. Det er ikke krav om generell studiekompetanse.

Opptaket går over tre dager og er delt opp i tre runder med uttak etter klasser og prøver med forskjellige lærere og fagpersoner.

  1. Første runde: Klassisk ballett klasse.
  2. Andre runde: Klassisk ballett klasse, visning av en klassisk variasjon, moderne dans og fysiske tester med en av skolens fysioterapeuter av de som går til 3. runde.
  3. Tredje runde: Klassisk ballet klasse, innstudering av klassisk sekvens og intervju med jury.

Opptakskriteriene til studiet er fullført grunnskole og meget gode danseferdigheter i klassisk ballett. Søkerne rangeres etter resultatene fra opptaksprøvene på følgende grunnlag:

  • Danseferdigheter og teknisk kompetanse
  • Formidlingsevne, musikalitet og kunstnerisk uttrykk
  • Utviklingspotensial og personlige egenskaper
  • Fysiske forutsetninger og selvstendighet
  • Motivasjon og attester

Opptaket blir gjort etter en totalvurdering av søkerens kompetanse på opptaksprøvene samt resultatet de fysiske testene og referanser.

Det blir tatt opp inntil 8 studenter.

Undervisningsspråket er norsk, men tilrettelegges for studenter som bare behersker engelsk. Alle søkere må dokumentere gode kunnskaper i engelsk.

Søkere utenfor Norden kan sende en film med klasse arbeid og en klassisk variasjon hvis de ønsker en anbefaling om å søke på studiet.

Søkere som blir innkalt får tilsendt en detaljert plan med tider og informasjon om opptaksprøvene.

Opptaksprøvene for bachelor i klassisk ballett vil bli gjennomført 23.03-25.03.2017

Søknadsfrist: 1. februar 2017.
Les gjennom søknadsprosedyren, og last ned søknadsvedlegg og helseskjema.
NB! Vedlegget må lagres lokalt på din datamaskin og så fylles ut ved hjelp av siste versjon av Adobe Reader.

Bachelor i jazzdans

Opptak skjer på grunnlag av opptaksprøver og generell studiekompetanse. Anbefalt alder er mellom 19 og 23 år. Unntak fra krav om generell studiekompetanse gjelder for søkere som gjennom opptaksprøven kan vise spesielle faglige kvalifikasjoner og modenhet. Alle søkere må fylle ut søknadsskjema.

Opptaket går over tre uker og er organisert i tre runder, med utsiling etter hver runde.

I hver opptaksrunde øker kompleksiteten og nivået i de ulike klassene, og det vil også være en variasjon av ulike pedagoger. Opptakskomiteen utvides med eksterne jurymedlemmer fra og med 2. prøve.

  1. Første prøve består av klasser i klassisk ballett, jazzdans og samtidsdans.
  2. Andre prøve består av klasser i klassisk ballett, jazzdans og samtidsdans. I tillegg til dansetekniske klasser må søkeren vise et soloarbeid på 1-3 min. som kan være koreografert av søker selv eller en annen.
  3. Tredje prøve består av en barre i klassisk ballett, klasse i jazzdans og i hip hop, samt intervju. I intervjuet vil det legges vekt på søkers motivasjon samt evne til refleksjon og kommunikasjon.

Etter 3. prøve vil det være en utsiling av søkere som skal videre til skolens fysioterapeut. for å gjennomgå en fysisk test.

Ved opptak gjøres det en totalvurdering av søkeren etter følgende kriterier:

  • Danseteknisk kompetanse og utviklingspotensial
  • Dansekunstnerisk egenart og uttrykk
  • Rytme og musikalitet
  • Evne og interesse for allsidighet i bevegelsesmateriale
  • Motivasjon og drivkraft
  • Personlige egenskaper som selvstendighet og åpenhet
  • Fysisk egnethet for studiet

Opptak skjer på grunnlag av en totalvurdering basert på godkjente opptakskrav, den enkelte students faglige kompetanse vist ved opptaksprøve, egnethet og av studiegruppens sammensetning.

Det vil bli tatt opp inntil åtte studenter.

Detaljert informasjon om de praktiske opptaksprøvene gis direkte til søkerne som blir innkalt til opptaksprøve.

Opptaksprøvene for bachelor i jazzdans vil bli gjennomført 06.03-21.03.2017

Søknadsfrist: 1. februar 2017
Les gjennom søknadsprosedyren, og last ned søknadsvedlegg og helseskjema.
NB! Vedlegget må lagres lokalt på din datamaskin og så fylles ut ved hjelp av siste versjon av Adobe Reader.

Bachelor i samtidsdans

Opptak skjer på grunnlag av opptaksprøver. Anbefalt alder for søkere til bachelorstudiet i samtidsdans er mellom 19 og 23 år og du må fullført videregående opplæring og ha generell studiekompetanse for å søke. Unntak fra krav om generell studiekompetanse gjelder for søkere som gjennom opptaksprøven kan vise spesielle faglige kvalifikasjoner og modenhet.

Opptaksprøvene går over tre uker og er organisert i tre runder, og det vil skje en siling av søkerne etter hver runde.

Kompleksiteten og nivået i de ulike danseklassene øker gjennom opptaksprøvene og søkerne vil også møte ulike pedagoger. Opptakskomiteen utvides med eksterne medlemmer fra og med andre opptaksrunde.

  1. Første prøve består av klasser i samtidsdans, klassisk ballett og jazzdans.
  2. Andre prøve består av klasser i samtidsdans, klassisk ballett og jazzdans. I tillegg må søkeren vise et soloarbeid på 1-3 minutter som kan være koreografert av søker selv eller en annen.
  3. Tredje prøve består av en barre i klassisk ballett, klasser i samtidsdans og i improvisasjon, og et intervju med opptakskomiteen. I intervjuet legges det vekt på søkerens motivasjon og interesse for studieprogrammet og for dans, samt evne til refleksjon og kommunikasjon.

Etter 3. prøve vil det være en utsiling av søkere som skal videre til skolens fysioterapeut for å gjennomgå en fysisk test.

Ved opptak gjøres det en totalvurdering av søkeren etter følgende kriterier:

  • Dansekunstnerisk uttrykk, individualitet og kreativitet
  • Danseteknisk kompetanse og utviklingspotensial
  • Evne til å uttrykke et personlig bevegelsesmateriale
  • Motivasjon og drivkraft
  • Personlige egenskaper som selvstendighet og modenhet
  • Fysisk egnethet for studiet

Opptak skjer på grunnlag av en totalvurdering basert på godkjente opptakskrav, den enkelte students faglige kompetanse vist ved opptaksprøve, egnethet og av studiegruppens sammensetning.

Det vil bli tatt opp inntil åtte studenter.

Detaljert informasjon om de praktiske opptaksprøvene gis direkte til søkerne som blir innkalt til opptaksprøve.

Opptaksprøvene for bachelor i samtidsdans vil bli gjennomført 06.03-21.03.2017

Søknadsfrist: 1. februar 2017
Les gjennom søknadsprosedyren, og last ned søknadsvedlegg og helseskjema.
NB! Vedlegget må lagres lokalt på din datamaskin og så fylles ut ved hjelp av siste versjon av Adobe Reader.

Master i koreografi

Mastergradsstudiet bygger på en treårig bachelorgrad (180 studiepoeng) i koreografi, dans eller annen relevant utdanning. Du må som søker dokumentere minimum 80 studiepoeng innenfor fagområdet for mastergraden.

Du kan også søke om opptak dersom du kan dokumentere koreografisk erfaring av tilsvarende omfang og nivå som fordypningen på 80 studiepoeng.

I spesielle tilfeller kan andre dokumenterte kvalifikasjoner godkjennes som helt eller delvis likeverdige med utdanningskravene nevnt over.

Alle søkere må dokumentere koreografisk praksis.

Du må dokumentere gode kunnskaper i engelsk.

I forbindelse med søknaden må du sende inn

  1. et motivasjonsbrev, der du beskriver
    • egen bakgrunn og motivasjon for å søke studiet
    • et koreografisk interesseområde du ønsker å fordype deg i
  2. en videodokumentasjon med utdrag av egne koreografiske arbeid (ca 15 min). Denne dokumentasjonen legger du ved som lenke (med eventuelt passord) til Vimeo eller tilsvarende nettsted.

På bakgrunn av søknaden din, får du beskjed om du kalles inn til opptaksprøve.

For perioden 2017-2019 tilbys inntil 6 studieplasser.

Opptaksprøvene går over fem dager, fra tirsdag 18. april til lørdag 22. april 2017.
Hvis du blir innkalt, må du blant annet forberede en presentasjon på maksimum 15 minutter, som formidler noe om dine kunstneriske interesser.
I innkallelsen får du også mer informasjon om hva som vil skje under prøvene.

Endelig opptak skjer på grunnlag av en totalvurdering basert på godkjente opptakskrav, din faglige kompetanse og egnethet, motivasjon, dokumentasjon av kunstnerisk praksis, opptaksprøve, og studiegruppens sammensetning.

Søknadsfrist: 1. februar 2017
Les gjennom søknadsprosedyren, og last ned søknadsvedlegg.
NB! Vedlegget må lagres lokalt på din datamaskin og så fylles ut ved hjelp av siste versjon av Adobe Reader.

Master i dans

Mastergradsstudiet bygger på en treårig bachelorgrad (180 studiepoeng) i dans eller annen relevant utdanning. Du må som søker dokumentere minimum 80 studiepoeng i dansetekniske og utøvende fag.

Du kan også søke om opptak dersom du har et mindre omfang av dansetekniske og utøvende fag i graden. Da må du dokumentere utøvende kompetanse av tilsvarende omfang og nivå som fordypningen på 80 studiepoeng.

I spesielle tilfeller kan andre dokumenterte kvalifikasjoner godkjennes som helt eller delvis likeverdige med utdanningskravene nevnt over.

Du må dokumentere gode kunnskaper i engelsk.

I forbindelse med søknaden må du sende inn et motivasjonsbrev, der du beskriver

  • din bakgrunn og forventninger til studiet
  • et interesseområde innen dans du ønsker å fordype deg i

På bakgrunn av søknaden din, får du beskjed om du kalles inn til opptaksprøve.

For perioden 2017-2019 tilbys inntil 6 studieplasser.

Opptaksprøvene går over tre dager: 26, 27, 28 april 2017.
Hvis du blir innkalt, må du forberede et utøvende arbeid på ca 5 minutter.
I innkallelsen får du også mer informasjon om hva som vil skje under prøvene.

Endelig opptak skjer på grunnlag av en totalvurdering basert på godkjente opptakskrav, din faglige kompetanse og egnethet, motivasjon, opptaksprøve, og studiegruppens sammensetning.

Søknadsfrist: 1. februar 2017

Les gjennom søknadsprosedyren, og last ned søknadsvedlegg og helseskjema.
NB! Vedlegget må lagres lokalt på din datamaskin og så fylles ut ved hjelp av siste versjon av Adobe Reader.

Praktisk-pedagogisk utdanning i dans

Opptak skjer på grunnlag av en totalvurdering basert på godkjente opptakskrav. I tillegg rangeres søkerne basert på den enkelte students faglige kompetanse vist ved opptaksprøve, egnethet og av studiegruppens sammensetning. Søkeren må dokumentere kommunikative ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk).

Krav til opptak for PPU i dans er:

En bachelorgrad i utøvende eller skapende dans med minimum 180 studiepoeng dansefag.

Studiet krever at studentene har forkompetanse i danseteknikkene klassisk ballett, jazzdans og samtidsdans.

Godkjenning av utdanning:

Dersom du ikke har en formell bachelorgrad i dans, er det mulig på forhånd å søke om godkjenning av realkompetanse og / eller annen utdanning.

Søknadsfrist for godkjenning av utdanning: 1. mars 2017

Vær oppmerksom på at en eventuell godkjenning må foreligge før du søker opptak til studiet, som har søknadsfrist 1. april 2017.

Søknaden skal inneholde:

Brev med informasjon om:

  1. Hvilke av våre utdanninger du ønsker å bli vurdert i forhold til. Vi kan kun vurdere opp mot utdanninger vi selv tilbyr. Vi vurderer om kompetansen er likeverdig, ikke nødvendigvis lik. Har du en bakgrunn som ikke tilsvarer et av våre program, må du søke godkjenning ved annen relevant utdanningsinstitusjon.
  2. Utdanningsbakgrunn/ eventuelt bakgrunn for realkompetansevurdering.
  3. Hva en eventuell vurdering skal brukes til (videre studier/lønnsplassering etc.).

For vurdering av utdanning:

  1. Kopi av vitnemål på originalspråket og oversatt til norsk eller engelsk.
  2. Kopi av karakterutskrift på originalspråket og oversatt til norsk eller engelsk.
  3. Kopi av studieplan.
  4. Utfyllende CV med informasjon om relevant utdanning og arbeidserfaring med nøyaktige datoer til/fra.

For vurdering av realkompetanse:

  1. Fyldig portfolio med dokumentasjon av kunstfaglige prosjekter.
  2. Dokumentasjon av publikasjoner og omtale i presse/av kunstkritikere osv.
  3. Dokumentasjon av eventuell utdanning med vitnemål, karakterutskrift og kopi av studieplan. For nærmere detaljer se beskrivelsen over.

Søknad sendes til postmottak@khio.no, Søknaden merkes med Søknad om kompetansevurdering, opptak PPU.

Søknadsfrist: 1. april 2017.
Les gjennom søknadsprosedyren, og last ned søknadsvedlegg
NB! Vedlegget må lagres lokalt på din datamaskin og så fylles ut ved hjelp av siste versjon av Adobe Reader.

Felles søknadsprosedyre for alle studiene

  1. Last ned søknadsvedlegget (bla nedover til du finner ditt fagområde). Les all informasjonen grundig og fyll ut vedlegget i Adobe Reader.
  2. Registrer personopplysninger og studieønskeSøknadsweb. Når du registrerer deg må du lage din egen personlige pin-kode som du bruker hver gang du logger deg på. Når du har registrert deg på Søknadsweb og valgt studium, vil du motta en kvittering med ditt søkernummer på e-post.
  3. Last opp søknadsvedlegget til Søknadsweb. Last deretter opp de andre dokumentene som står beskrevet i vedlegget. Følg veiledningen nøye. Du ikke får kvittering for hvert opplastet dokument, men du kan til enhver tid til sjekke hvilke dokumenter du har lastet opp ved å klikke på mine dokumenter inne i Søknadsweb.

Det vil være mulig å laste ned søknadsvedlegg og å registrere seg på Søknadsweb ca to måneder før søknadsfristen.

Spørsmål om opptak sendes til postmottak@khio.no. Skriv navnet på studiet i emnefeltet.

Utveksling

Hvis du er interessert i å være utvekslingsstudent ved Kunsthøgskolen i Oslo, gå til siden Student Exchange.

Hvis du vil vite om mulighetene Kunsthøgskolens studenter har for å søke om utveksling i utlandet, gå til sidene for studenter.

Studenter

Ansatte