Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Operahøgskolen mener det er viktig å arbeide for å fornye operakunsten for et moderne publikum. I operaen Sjuende far i huset av Vigdis Hjort, er det tradisjonelle eventyret omformet til vår tid og hovedpersonen er en ungdom, som blir pepra med krav og inntrykk. Foto: Ingaler Borg
Operahøgskolen mener det er viktig å arbeide for å fornye operakunsten for et moderne publikum. I operaen Sjuende far i huset av Vigdis Hjort, er det tradisjonelle eventyret omformet til vår tid og hovedpersonen er en ungdom, som blir pepra med krav og inntrykk. Foto: Ingaler Borg

Opera for et moderne publikum

– Vi har et stort ansvar for å fornye operakunsten, sier Anna Einarsson, dekan ved Operahøgskolen. – Vi skal ikke bare være museumsvoktere, men finne ny opera som berører et moderne publikum.

– Det er obligatorisk for våre studenter at de skal jobbe med arier fra et moderne repertoar både på forestillinger og auditions, sier Anna Einarsson, dekan ved Operahøgskolen. Hun fremhever hvor viktig det er for operakunsten å utvikle seg for å møte et moderne publikum.

– Det koster å lage operaoppsetninger med orkester, kostymer og scenografi. For operahusene er dette alltid en risiko da de ikke vet om de får solgt billetter, i motsetning til at man nærmest er garantert fulle hus om man setter opp kjente stykker som La Traviata. Her på Kunsthøgskolen trenger vi heldigvis ikke tenke på billettinntekter når vi setter opp forestillinger, vårt program er gratis siden vi er en skole. Det gir et stort handlingsrom.

Fra urfremføring av operaen 'Die alte Methode' av Alfred Andersen-Wingar. Et samarbeid med Barratt Due Musikkinstitutt. Foto: Erik Maxim Kronda

Fra urfremføring av operaen 'Die alte Methode' av Alfred Andersen-Wingar. Et samarbeid med Barratt Due Musikkinstitutt. Foto: Erik Maxim Kronda

Nye narrativer

Einarsson viser til at det likevel skjer en utvikling i repertoaret også på scener som er avhengig av inntekter.

– Den Norske Opera har vært flink til å ta sjansen på nytt repertoar. I år har de for eksempel satt opp Oda Radoors og Synne Skouens opera Fram, som er et portrett av en kvinne som befinner seg ved slutten av livet. Et tema som ikke er tradisjonelt for opera. Også Oscarsborg har satset på en verdenspremiere i år, med en spesialskrevet opera om hendelsene 9. april 1940, av komponist Trygve Brøske og tekstforfatter Marianne Meløy.

Høsten 2024 får Operahøgskolen en ny stipendiat som vil jobbe med å finne gjenkjennbare narrativer og skrive ny opera.

– Vi gleder oss til at vi høsten 2024 får en ny stipendiat. Adrian Angelico er selv skeiv og samisk og vil ta utgangspunkt i egen opplevelse av å mangle gjenkjennelse i de gamle librettoene. Narrativene forandrer seg og det er viktig at operakunsten formidler en handling som et moderne menneske kan kjenne seg igjen i.

Sjuende far i huset - en eventyropera i to akter. Komponist: Lars Erik Gudim
Libretto: Vigdis Hjorth. Foto: Ingaler Borg

Sjuende far i huset - en eventyropera i to akter av Vigdis Hjorth og Lars Erik Gudim. Foto: Ingaler Borg

Godt samarbeid med Norges Musikkhøgskole

Neste høst har Operahøgskolen avtale med Ultima festivalen, en festival for ny, klassisk musikk. Studentene skal i samarbeid med Musikkhøgskolens kammerorkester fremføre Philip Glass sitt mesterstykke Satyagraha, som omhandler Mahatma Ghandi. Stykket er nærmest et ikon for moderne opera.

– Vi er veldig glade for det gode samarbeidet vi har med Norges Musikkhøgskole. Vi har fremført flere verdenspremierer komponert av studenter på Musikkhøgskolen under Triologen . Prosjektet var også et samarbeid med avdeling design og Teaterhøgskolen her hos oss. I vår inviterte vi til Fremtiden er uhørt! , der Oslo-filharmonien, et orkester i verdensklasse, stilte opp gratis for studentene våre, med stykker av studenter ved Musikkhøgskolen. Det var helt fantastisk!

– Vi ser at kontakten med Musikkhøgskolens studenter har ført til at flere av våre studenter velger å fortsette samarbeidet etter studiene. Det blir et viktig bidrag til utviklingen av klassisk musikk og ny opera, som vi på Operahøgskolen kjenner stort ansvar for.