Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Nanny Hedberg, Benedikt Gylfarson, Samira Bethke
Nanny Hedberg, Benedikt Gylfarson, Samira Bethke

Gull i Grasse - igjen!

Det ble suksess også i år for studentene i klassisk ballett i Grasse. Nanny Hedberg, Benedikt Gylfason og Samira Bethke fikk med seg gull, sølv og flere utmerkelser hjem.

Samira Bethke vant gull i sin klasse og Prix de la Ville de Grasse, samt en invitasjon til en uke trening med Berlin Ballett. Benedikt Gylfason vant sølv i sin klasse og en invitasjon til audition på Lyon Conservatoire. Nanny Hedberg vant diplom og en invitasjon til audition for IT Dansa i Barcelona.

Studentene danset to klassiske variasjoner og en moderne solo hver. Samiras solo "Uma" er koreografert av Subjazz. Benedikts solo "Halo over me" og Nannys solo "Ever let us" er  koreografert av Christopher Arouni.

Tim Almaas er studieprogramansvarlig i klassisk ballett og var med studentene til Grasse. Han sier dette om studentene og utdanningen på KHiO:

Jeg er svært stolt av studentene våre som gang på gang viser at de kan hevde seg internasjonalt. Samira, Nanny og Benedikt har alle gått inn med et utrolig seriøst engasjement og man ser hvor mye det betyr for dem å få sjansen til å vise sitt talent. Store gratulasjoner til dem! Det er en tøff verden for kommende yrkesdanserne, og jeg er full av beundring over at studentene satser så mye. Jeg er også takknemlig for at vi har så velrenommerte og kunnskapsrike pedagoger som veileder våre unge dansere.

Våre studenter er de yngste på KHiO og de har en bratt læringskurve når de kommer inn 15-16 år gamle. Tre år senere forlater de skolen forhåpentligvis klare for de utfordringene som venter. Det et stort privilegium å følge med i deres utvikling - ofte ser jeg hvordan de forandres og modnes rett framfor øynene på meg. For meg som pedagog er den følelsen og tilfredstillelsen det eneste som kan sammenlignes med det å selv uttrykke seg på scenen.

Det finnes en sterk drivkraft på bachelor i klassisk ballett som er medrivende, både hos studenter og pedagoger. KHiO som institusjon er inspirerende å jobbe i, vi har en god atmosfære på avdeling Dans og det er en herlig følelse å gå rundt på skolen, det er ofte man hører latter i korridoren.

Hva sier dommerne og dine internasjonale kolleger om nivået på studentene?

Responsen vi får fra dommere og andre profesjonelle internasjonalt er ofte relatert til at studentene fra KHiO har en forståelse for stil og eleganse. Danserne er svært godt forberedt men danser likevel uten å være affekterte. Dette er for oss utrolig viktig, det finns mange sterke dansere i verden med en virtuos teknikk, men det mangler ofte en følelse av kvalitet og tradisjon. Det er ikke noe som sier at det ene må utelukke det andre.

Det har vært svært gode resultater de siste årene, kan du si noe om dette?

Vi arbeider kontinuerlig for å høyne kvaliteten på vårt studieprogram, og gjennom mange år har det skjedd en stadig forbedring. Samtidig har det alltid vært viktig at vi ikke bare tar den rosen vi får, lener oss tilbake og kjenner oss fornøyd med det. Vi er bevisst på at den internasjonale konkurransen er sterk og i konstant utvikling, og vi leter hele tiden etter nye måter å utvikle vår kompetanse på. Det finnes en nysgjerrighet hos pedagogene etter alltid å finne en bedre og mer effektiv måte å formidle våre intensjoner på med mål om å øke studentenes kunnskap ytterligere.

Når danseren har en teknikk i klassisk ballett som er godt bygd opp, så kan de danse trygt og med kontroll, dermed får de følelsen av mestring. Når du mestrer noe så kan du bygge opp din selvtillit og bli en mer komplett danser. Selvtillit gir frihet til å våge å åpne seg mot sin kunstart og til syvende og sist er det jo dansekunstnere vi utdanner.


Concours International de Danse Classique de Grasse er en internasjonal konkurranse for unge ballettdansere. Konkurranser har eksistert i over 30 år.