Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Aas sang "Om eg var ein rik mann" for nye studenter ved studiestart 2022.
Aas sang "Om eg var ein rik mann" for nye studenter ved studiestart 2022.

Gjennom nåløyet

Johannes Nikolai Aas (25) er én av fem blant 800 søkere fra hele verden som har fått plass ved Operanes program WOYZ.

– Urealistisk! At jeg skal få lov til å jobbe på Den Norske Opera & Ballett i to år og samtidig fortsette min utvikling og læring – det er en luksus jeg bare kunne drømme om.

Aas går andre året på masterutdanningen i opera på Kunsthøgskolen i Oslo. I juni spiller de sin avgangsforestilling i operaen, og der skal han altså fortsette å være: –Johannes er én av 800 søkere fra 67 land som har konkurrert om fem plasser i WOYS (The Wilhelmsen Opera Studio for Young Singers), forteller dekan ved Operahøgkolen, Anna Einarsson. WOYZ er et nytt operastudio for ferdig utdannede operasangere på vei inn i sin profesjonelle karriere.

Det var dekanen som fikk overbringe de store nyhetene fra operasjefen til studenten.

–Etter at jeg fikk den telefonen gikk jeg bare rundt i ring i stua og kunne nesten ikke fatte at det var sant, sier Aas.

Aas forteller om en god søknadsprosess. –Etter lang utdanning og mange auditioner i trange rom, var det en mektig opplevelse å stå på hovedscenen i Operaen, og denne erfaringen ga meg så mye, uansett hva utfallet hadde blitt, forteller han. –Jeg som student fikk oppleve at det jeg øver og terper på, på teknikk og dynamikk, ofte i små øvingsrom, ga mye mer mening på en slik scene. Selv om jeg har forstått det "konseptuelt" hvordan gode scener tar vare på stemmen, var det stort å endelig oppleve det selv.

Videre forteller han at juryen greide å skape god stemning og en varm atmosfære, selv om mye stod på spill for søkerne. –Jeg kjente at de ville meg vel, noe som gjør at jeg om mulig gleder meg enda mer til å starte å jobbe der.

Hard internasjonal konkurranse

–Det har som sagt vært stor konkurranse for å få én av de fem plassene. At Johannes etter prøvesang ble én av disse fem er fantastisk og en stor anerkjennelse for Johannes som har jobbet hardt for å komme dit der han er i dag, forteller Einarsson, og legger til. –Og så må jeg si at vi ser det som en liten anerkjennelse til oss også. Det viser at den utdanningen vi tilbyr holder mål.

Einarsson skriver at noe av det fine med WOYZ er at sangerne får full lønn, og i tillegg til uvurderlig scenisk erfaring får de også undervisning. –Vi er utrolig glade og stolte, og det skal bli veldig spennende å følge Johannes vei videre. Han er bass og relativt ung så han har en lang karriere foran seg, mener Einarsson.

Carsten H. Stabell er Aas’ sangpedagog, og også han er stolt av studenten sin: –Det er selvfølgelig kjempestas for Johannes, KHiO og meg at han har fått denne muligheten på Operaen i Oslo! Johannes er en strålende sanger og sceneartist, som har hatt en formidabel fremgang grunnet profesjonell og systematisk arbeid med sangen, både teknisk og musikalsk. Jeg ønsker ham alt godt og er sikker på at han får det som plommen i egget på operaen. Jeg ser frem til å følge utviklingen hans videre, sier Stabell.

De fem som kom gjennom nåløyet er to sangere fra Norge og tre andre fra henholdsvis Sverige, Danmark og Canada. Også tidligere student på Operahøgskolen, Markus Bjørlykke (tenor), fikk en plass ved programmet.