Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Forestilling

Cry Wolf

Cry Wolf

Det har været nødvendigt at spørge os selv; Hvilket system bliver vi, skuespillere og instruktører, en del af når vi skal ud på arbejdsmarkedet?

For vi har set på en tendens som bekymrer os. Et stort angreb på vores demokrati. Sæderne er tomme, billetterne for dyre, økonomien er rødglødende, statskassen skrumper. Hvad sker der med økonomien?

I løbet af vores arbejde er flere sammenhænge kommet frem. Røde tråde fra teatrenes små til vores globale store omstændigheder.
Den største politiske skandale i verden er faktummet, at den kooperative form og dets økonomiske instrument har ædt staten op.
En stat, dens rolle og politik bør først og fremmest være at skabe rammer som fundamentalt beskytter helsen og sikkerheden af borgene. Konglomeraternes økonomiske system stopper netop det. Og hvordan hænger dette sammen med teatret, spørger vi?

Vores process har også været rødglødende, til tider meget bitter og hård. Ud fra stærke krav til hinanden, heftige prøvelser, udmattende improvisationer og massevis af diskussioner og uenigheder er denne forestilling blevet født.

Medvirkende

Medskapere og skuespillere: Filip Kremner, Miriam Majcherek, Mina Salomonsen Try, Julie Bunimowicz, Mie Johanne Korsbakken Christensen, Alfred Ekker Strande, Erik Pelin, Jenny Mueni Ndunda, Birgitte Fink Andersen (alle fra 3BA skuespillerfag KHiO), Agnes Iduna Kirfel Hestholm (utvekslingsstudent fra Berlin University of the Arts), Radoslav Paulech (utvekslingsstudent fra Academy of Performing Arts in Bratislava, Slovakia)

Regi: Terese Mungai-Foyn og Anna Iurinova (3BA regi KHiO)

Lysdesign: Clement Irbil
Lys: Mads Strømme
Lyd: Olaf Stangeland
Snekker: Anders Hamre
Maler : Olivier Marcouiller
Rekvisitter: Kikki Norén Løwgren
Kostyme : Hedda Simonsen Lund
Inspisient : Linda Marie Magnussen
Scenemester : Marius Arne Larsen
Teknisk produsent : Kjetil Skåret

Veileder regi: Hans Henriksen, Gunhild Mathea Husvik-Olaussen
Veileder skuespillerfag: Saila Sinikka Hyttinen

Forestillingen varer i 2 timer og 15 minutter uten pause.

Læringsmål skuespillerfag

Skuespillerfag 3 skal skuespillerutdanningens forskjellige ferdigheter integreres i arbeidet, og bidra i utforming av teaterforestillinger med klare kunstneriske ambisjoner. Prosjektene inneholder alltid et element av dybdearbeid. Med dybdearbeid menes et utgangspunkt for utvikling av forestillingen som er tydelig og avklart, og som det trengs tid og fokus for å trenge inn i.

Læringsmål regi

Studentene har arbeidet med å finne et relevant teaterspråk med utgangspunkt i tekster de har latt seg inspirere av. Tekstene har vært dystopier som Animal Farm, Brave New World, Cry Wolf, The Wall mm. De har ikke iscenesatt tekstene, men utviklet er verk med egne tekster gjennom samtaler og improvisasjoner.

Studentene har arbeidet med problemstillinger rundt gruppearbeid, helhet, teaterspråk og overordnet oppgave. De skal også ha en forståelse av verksteder og organisering av disse, arbeidsledelse, forestillingsledelse og økonomistyring. I tillegg skal studenten forstå og kunne bruke skuespillerens ulike virkemidler som kropp, stemme, tale. De skal kunne virkeliggjøre analysen gjennom improvisasjon og
vise grunnleggende forståelse for sentrale faglige problemstillinger relatert til bevegelse, stemmebruk og tale og kropp.