Contextualizing 3
Brief course description
Emnet Kontekstualisering skal gi studenten referanser og relevant begrepsapparat for å utvikle evnen til kritisk refleksjon rundt egen kunstnerisk praksis. Gjennom tolkning og drøfting av kunstfaglige tekster gjør studentene seg kjent med teoretiske tilnærminger som har preget kunstfaglig tradisjon og tenkning. Emnet vil vektlegge endringer innen estetiske så vel som sosiokulturelle perspektiver, og kan belyse eksempelvis ideologiske, feministiske, postkoloniale og etiske posisjoner.
Kontekstualisering 3 skal bidra til utviklingen av egne kunstneriske prosjekter, via kjennskap til ulike ideologiske og politiske tilnærminger til kunst.
The course’s learning outcomes
Etter endt emne skal studenten:
- kunne anvende relevante tekster som kan belyse eget kunstnerisk arbeid
- kunne artikulere problemstillinger og ideer som ligger til grunn for eget kunstnerisk arbeid
Teaching and learning methods
Undervisningen organiseres som en kombinasjon av forelesninger og drøfting av tekster i grupper.
Arbeidskrav for emnet:
- aktiv deltakelse i undervisningen
- innlevering av tekst (ca. 500 ord).
Assessment
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering i emnet.
Vurderingen ses i relasjon til emnets læringsutbytte og gjøres av emneansvarlig. Både den innleverte teksten og studentens deltakelse i undervisningen utgjør vurderingsgrunnlaget.
Det benyttes karakterene: bestått/ikke bestått.