Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Jonas Olssons metallskulpturer installert på plassen utenfor Kunsthøgskolen på Avgang 2016: Bachelor medium- og materialbasert kunst. Foto: KHiO/Stephen Hutton.
Jonas Olssons metallskulpturer installert på plassen utenfor Kunsthøgskolen på Avgang 2016: Bachelor medium- og materialbasert kunst. Foto: KHiO/Stephen Hutton.

Avgangsarbeid kjøpt av Oslo kommune

Jonas Olsson har solgt sitt avgangsarbeid fra bachelor medium- og materialbasert kunst til Oslo kommunes kunstsamling.

- Det kom jo som et sjokk, sier Jonas Olsson.

Den siste helgen av avgangsutstillingen til bachelor medium- og materialbasert kunst fikk Olsson e-post fra Oslo kommune, som ville kjøpe de tre metallskulpturene han presenterte som sitt avgangsarbeid.

- Det er fantastisk kult at de har kjøpt verket, det er det beste som kunne hendt meg, sier Olsson.

Arbeidsprosessen

Hver av metallskulpturene veier mellom 90 og 120 kg. For å produsere verk i denne størrelsen så Olsson seg nødt til å bygge en egendesignet gassovn (avbildet nederst). Olsson brukte ovnen til å varme opp digre stålrør. Mens rørene var varme benyttet han hydraulisk jekk til å trykke dem sammen på langsidene.

Arbeidsmetoden ble påbegynt mot slutten av andreåret av bachelorstudiet, og den tidkrevende og fysiske prosessen ble videreutviklet hele det siste året frem mot avgangsutstillingen. Resultatet er de tre skulpturene som nå kommer i Oslo kommunes eie.

- I prosjektet lar jeg materialet være med å bestemme selv. Metallet transformeres, vris og folder seg, uten at jeg kontrollerer annet enn hvor trykket kommer og hvor på røret varmekilden plasseres. Skulpturene blir slik et samarbeid med selve materialet, sier Olsson

Rådgiver i Oslo kommunes kunstsamling, Pernille Skar Norby, trekker frem skulpturenes størrelse, og måten de er behandlet på, som det interessante ved dem.

- Gjennom behandlingen stålet har vært gjennom, virker det som noe annet enn det det faktisk er. Kunstneren har ikke hatt kontroll på hva prosessen ville gjøre med stålet, og det er som både tyngdekraft og plastisitet er snudd på hodet. Det gjør skulpturene både umiddelbart underfundige samtidig som det kan si noe om hvordan både samfunnet, mennesker og naturen utvikler seg utenfor noens kontroll, sier Nordby.

Plassering av skulpturene

Nordby i Oslo kommunes kunstsamling påpeker at arbeidet var del av en utrolig flott utstilling.

- Det var helt tydelig at studentene har jobbet godt både med sine egne verk, men også sammen om utstillingen som helhet, sier Nordby.

Oslo kommunes kunstsamling består av mange tusen verk, blant dem over fem hundre ute i byens offentlige rom, men også på skoler og andre av byens offentlige bygninger, til sammen fordelt på nesten tusen lokasjoner. De har foreløpig ikke avgjort hvor verket skal plasseres, men de tror det vil både glede og utfordre de som skulle være så heldige å møte på det. 

- Verket kan plasseres utendørs, men kan fungere vel så godt inne - i samspill med både nyere og eldre arkitektur. I dagens arkitektur er det få vegger og mange glassflater, derfor er dette en verksgruppe vi blir stadig mer opptatt av, sier Nordby.