Besøksavtale

Gjester trenger en egen besøksavtale for å få tilgang til våre undervisningslokaler og få utdelt nøkkel/nøkkelkort. Det gjelder egne regler og krav til risikovurdering for tilgang til scener, prøvesaler og verksteder.

Omfang

Besøksavtale (skjema under artikkelen) gjelder for gjester ved Kunsthøgskolen. Med gjest mener vi en som ikke er å regne som arbeidstaker ved skolen, innleid arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende.

En gjest ved skolen kan for eksempel være en besøkende som er medvirkende i et prosjekt, en gjestekunstner, en som deltar i omvisning, en som leier rom eller utstyr. En som deltar i arbeidspraksis etter avtale med NAV er ikke omfattet av denne avtalen og vil være registrert i vårt ansattsystem.

Ansvar

Den som tar imot en gjest ved skolen skal sørge for at besøksavtale blir inngått og at relevant HMS prosedyre og reglement blir gitt. All informasjon om HMS på Kunsthøgskolen finnes på HR-portalen (krever innlogging via Feide) og den som tar imot en gjest henviser til denne. Den besøkende krysser av på Besøksavtalen for at innføring og informasjon er gitt.

Alle besøkende skal også få en innføring og en henvisning til "Etiske retningslinjer for Kunsthøgskolen i Oslo". De etiske retningslinjene skal bidra til at alle ved skolen har en bevissthet om sitt ansvar og bidrag til et etisk forsvarlig miljø. Det er etiske retningslinjer både for ansatte og studenter.

Besøksavtalen signeres og leveres resepsjonen ved henting av nøkkelkort.

Krav til risikovurdering for tilgang til scener, prøvesaler og verksteder

Alt arbeid og tilstedeværelse på scener, prøvesaler og i verkstedet skal være risikovurdert. Det skal foretas en konkret vurdering tilpasset det som skal utføres. Det er likevel gjestens ansvar å ikke utføre arbeid eller ha en tilstedeværelse som kan være forbundet med risiko.

Forsikring

Det er viktig at den som tar imot gjesten gjør gjesten oppmerksom på at han/hun ikke er dekket av skolens forsikringsordninger så lenge man er gjest ved skolen. Det betyr at gjesten selv må sørge for å være forsikret gjennom egne forsikringsordninger som dekker reise-, tyveri- og personskade.

Besøkende har til enhver tid personlig ansvar for egne eiendeler som tas med inn på Kunsthøgskolens område.

Unntak fra dette er dersom skolen har opptrådt på en uaktsom måte som forårsaker hendelsen. Da trer de ordinære erstatningsreglene i skadeerstatningsloven inn. Dersom gjesten er ansatt hos en annen arbeidsgiver og besøket regnes som en del av arbeidstiden kan gjesten være dekket av sin egen arbeidsgivers forsikring.

Parkeringsreglement

  • MERK: All parkering må umiddelbart registreres elektronisk i resepsjonen for å være gyldig. Ta kontakt med de som jobber i resepsjonen og husk å ha skiltnummeret på bilen klart. Resepsjonen må også få telefonnummeret ditt.
  • Det utføres parkeringskontroll fra eksternt parkeringsselskap på skolens område. Tidspunktet for kontrollen er slik: i perioden 15. mai - 14. september kl. 08:00 - 15:00, og i perioden 15. september - 14. mai kl. 08:00 - 15:30. Ugyldig parkering medfører ileggelse av kontrollavgift pålydende kr. 600,-.
  • Parkeringsplassene er anvist mellom de oppsatte skiltene i skolegården ved hovedinngangen og ved scenekunstbygget. Parkeringsplassene er kun forbeholdt gjesteparkering. Rektor og direktør har reserverte plasser. Øvrige anviste plasser disponeres kun av gårdeieren, og er ikke til bruk for oss eller våre besøkende.
  • Ansatte kan innvilges inntil to timers parkering per dag på de anviste plassene dersom man av jobbrelaterte årsaker må benytte bil.
  • Studenter har ikke anledning til å benytte skolens parkeringsplasser.
  • Parkering utenfor anvisningsskiltene er ikke gyldig og gjelder for hele skolens uteområde. Dette gjelder også selv om man har registrert parkeringen i resepsjonen. Man har selv ansvaret for å stå riktig plassert, og dette er altså mellom anvisningsskiltene.
  • HC-parkeringsplassen utenfor scenekunstbygget er kun for personer som har gyldig HC-parkeringsbevis liggende synlig i frontruta. Ta kontakt med resepsjonen for registrering ved ankomst også for denne parkeringsplassen. Resepsjonen kan nås på telefon 22995500.
  • Det er den enkeltes eget ansvar å sørge for at parkeringen registreres og utføres på korrekt måte. Det kan ikke påregnes å få refundert en eventuell parkeringsbot fra skolen.

Parkeringsreglementet er vedtatt av høgskoledirektøren og administreres av skolens driftsenhet.

Drift

Drift kan svare på spørsmål om bruk og tilrettelegging av lokala, og kva som må bli gjort for å arrangere fest.

Du kan nå Drift på e-post, helpdesk-drift@khio.no, og på Servicekontoret som ligg ved Resepsjonen. Servicekontoret blir delt med IT, og er ope måndag-fredag kl. 09.00-15.00 (sommartid 09.00-14.00).

Drift sine arbeidsoppgåver omfattar blant anna

  • Møblering og tilrettelegging av rom, hjelp til montering av utstillingar, avfallshandtering, utskifting av lysrøyr og andre alminnelege innvendige vaktmeisteroppgåver.
  • Saman med eigar driftar dei teknisk anlegg som ventilasjon, varme, lys, gass etc., og har i tillegg ansvaret for sikring av bygg, adgangskontroll (nøkkelkort), brannvern og brannsikkerheit
  • Gi gjerne beskjed til Drift om ting rundt om på huset som ikkje fungerar som dei skal.

Arrangere fest

For å arrangere fest på høgskulen trengs opplæring i brann- og sikkerheitsrutinar og signering av kontraktar.

Generelt reglement

Brann- og sikkerheitsinstruks for arrangørar

Branninstruks for brannvakt (må signerast av brannvernansvarleg og -vakt)

Møbleringsreglement for Scenetorget ("Vrimleområdet")

Alle festar på høgskulen må være slutt på eit tidspunkt som mogleggjer at alle er ute av huset seinast kl 00.00. Etter kl 20.00 må det være stille utandørs. All rydding etter festar må de ta de av sjølve.

Ved spørsmål om rydding og reinhald kan de kontakte reinhaldsleiar Tone Veisten på 45413221.

Brukarstøtte frå IT

Kontakt IT på helpdesk-it@khio.no.

Dette kan IT hjelpe deg med:

  • Anskaffing og installasjon av PC/MAC/skjerm
  • Installasjon av all godkjent programvare på klientane
  • Trådlaust nettverk/kabla nettverk
  • Fellesskrivarar med farge/skanning/kopi. Personlege skrivarar blir ikkje understøtta.
  • Nettverksområde for lagring
  • Anskaffing og oppsett av mobiltelefon
  • Fakturagjennomgang/varsling ved høgt forbruk av teletenester
  • E-post
  • Anskaffing, feilretting og opplæring i bruk av AV-løysingane på undervisingsrom, møterom og auditorium
  • Brukarstøtte for studentar og tilsette på OSX og Windows.
  • Brukarstøtte på kontorprogram (Officepakken, Adobe Professional).
  • Brukarstøtte på følgjande e-postklientar: Outlook, Outlook Web App (Webmail). Dette er vedtatt standard.

Ditt ansvar

  • Kontakte IT ved mistanke om fiendtleg programvare på PC/MAC (virus)
  • Ta vare på overgangen frå MAC til prosjektor
  • Gå gjennom kursing/opplæring ved avdekka behov
  • Rydde i e-post og på filområde. Du har maksgrense på 3 GB (studentar 1 GB)

Datamaskin og telefon

Nyanskaffing av bærbar PC/MAC til Kunsthøgskolen

Bedriftsmodellane er tilpassa øvrig infrastruktur (USB3.0, HDMI + tilstrekkeleg antal ekspansjonsportar). IT følgjer utviklinga på pris/yting og gjer endringar i standardmodellutvalet i takt med dette.

  • Mac:
    Apple MacBook Pro med Retina display, 13.3" OS X 10.9 Mavericks - 8 GB RAM - 256 GB SSD
  • PC (Windows):
    Dell 13" eller 14", 256 GB SSD-disk , 8 GB minne

Du skal behalde PC/MAC i minimum 4 år. Stasjonære PC-ar for dei som ikkje treng mobilitet.

Mobiltelefoni

I 2014 inngjekk Kunsthøgskolen avtale med Telenor om mobiltelefoni. Les om avtalen og vilkåra dine for mobiltelefon frå KHiO.

Retningslinjer for kjøp av mobiltelefon (pdf)

Nettverk

Her er dei relevante trådlause netta for tilsette ved KHiO.
  • KHIO-ansatt – dette blir kun brukt på PC (kun Windows-baserte) du har fått av IT-avdelinga. Pålogginga skjer automatisk.
  • KHIO-student – dette blir brukt (i tillegg til av studentar) av tilsette med Mac eller Linux og smarttelefonar/brett. Oppskrift for tilkopling til KHIO-student finnst på www.khio.no/khionett.
  • KHIO-guest - dette er eit nett for mellombels nettilgang for timelærarar og andre gjestar. (Studentar og tilsette skal ikkje bruke dette.) Passord får du på SMS (sjølvbetent løysing).

Skrivarar

Oppskrift for oppsett av skrivar på din pc eller mac.

Korleis du koplar til/installere skrivarar

Mac

  1. Last ned driver (brukernavn og passord den spør om er det du benytter for å logge på Macbooken din)
  2. Deretter installerer du skriveren (KHIOprint) ved å kjøre dette skriptet i FINDER. (Dersom du får beskjed om at det er fra en ukjent utgiver må du trykke ctrl samtidig som du klikker på fila i FINDER)
  3. Når du forsøker å skrive ut får du et varsel på "dock meny"-linja. Nå skriver du inn brukernavn (studentnummeret) og passordet du bruker på e-post/nettverk på skolen.

Les denne guiden dersom du får problemer.

Windows

I søkefeltet (nede ved startknappen) skriver du

\\gutenberg\KHIOprint

Dersom det ikke fungerer skriver du

\\158.36.122.4\KHIOprint

Neste gang du skriver ut noe skal skriveren ligge som et av skrivervalgene

Office 365 for tilsette

Høgskulen tilbyr Office-program for tilsette for PC og Mac.

Officeprogramma for nedlasting er kun tilgjengeleg for fast tilsette i heiltidsstillingar og studentar.

Du kan installere følgjande program på di maskin:

Word
Excel
PowerPoint
OneNote
Skype

Logg på tenesta for å laste ned.

"brukernavn" er ditt vanlige brukarnamn inkludert @khio.no (eksempel: nilshans@khio.no)
"passord" er ditt vanlege passord

Opplæring/introduksjon (Merk at vi ikkje brukar Outlook frå Office365, så informasjonen om Outlook (e-post) er ikkje relevant). Dei som treng meir opplæring kan melde dette til IT, som så vil koordinere kurs.

Vær merksam på følgjande:

  • Kontoen din/det du har lagra "i skya" (OneDrive) blir automatisk sletta 30 dagar etter sluttdato i lønn og personalsystemet SAP eller FS. Du må difor kun bruke skylagringa til å jobbe med arbeidskopiar av dokument. Endeleg ferdige dokument må alltid lagrast på felles/eige område på skulen sitt nettverk der det blir sikkerheitskopiert.
  • Du kan lagre bedriftsintern informasjon i skytenesta OneDrive for business, men ikkje sensitive personopplysingar eller anna fortrolig informasjon.
  • Du vil ikkje kunne installere nyaste versjon av office på jobb-PC sjølv. Dette må bli gjort sentralt av IT-eininga. På private datamaskiner kan du gjere dette sjølv på inntil 4 einingar i tillegg til jobb-PC. (Officeprograma for nedlasting er kun tilgjengeleg for fast tilsette i heiltidsstillingar og studentar)

Skifte passord

Alle ansatte skal skifte passord regelmessig (minst hvert halvår).

For at du skal få mulighet til å benytte FEIDE-pålogging (bruke samme passord på flere applikasjoner), må du skifte passordet du bruker blant annet for å logge på PC/e-post. Du må gjøre dette ved hjelp av aktiveringsportalen for at FEIDE skal virke: https://aktivering.khio.no/sb/start.html.

  • Brukere av Windows trenger ikke gjøre noe spesielt etter at de har skiftet passordet.
  • Mac: For de som benytter Mac er det viktig å se på vedlagte dokument som beskriver hva du må gjøre. Skriv ut dokumentet på forhånd slik at du har brukerveiledningen tilgjengelig når du mister nettverksforbindelsen.
  • Mobiltelefon/IPAD: De som har satt opp smarttelefon/nettbrett mot nettverket eller synkroniserer e-posten til telefonen, må etter passordbyttet også endre passordet på nettverksoppsettet og på oppsettet for e-postsynkronisering på telefonen.