Your browser is not supported by khio.no. To view this site please upgrade or use another browser. If you can't use a modern browser, try disabling javascript, which will make khio.no simple, but mostly usable.

Supported browsers: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript is disabled. khio.no should still be usable, but the user experience will be simpler.

Exhibition

Glasur LAB: En systematisk metode for å miste kontroll

Glasur LAB: En systematisk metode for å miste kontroll

En nøktern, systematisk tilnærming til glasur, kan åpne øynene for en ny kunstnerisk metode, mener Gitte Jungersen, som har holdt Glasur LAB for bachelorstudentene i medium- og materialbasert kunst. Resultatet kan du se i resepsjonsområdet fra onsdag 22.02.

–Glasur er veldig forførende, for meg er det viktig å ta de systematiske brillene på for å møte de utfordringer og overraskelser som dukker opp når keramikken kommer ut av ovnen, sier Gitte Jungersen, som i løpet av 9 dager har ledet Glasur LAB for bachelorstudenter som spesialiserer seg i medium- og materialbasert kunst. I over 20 år har Gitte Jungersen arbeidet som keramiker og hun er kjent for sin kunnskap om glasur og å bruke den som livgivende element i keramikken.

-Å jobbe med keramikk er å gi slipp på kontrollen, for du kan ikke bestemme hva som skjer under brenning. Det handler om å hele tiden lære i prosess og ta imot og reagere på det uforutsette. Jeg har i mitt arbeid valgt å skru opp det ukontrollerbare ved å virkelig fordype meg i hvordan jeg kan bruke glasur som en del av mitt kunstneriske uttrykk.

Kurset startet med en systematisk gjennomgang av hva som skjer når man blander tre komponenter fra naturen; feltspat - ren stein som ser glasuraktig ut når den smelter, leire og fluss-middel – det som får glasur til å smelte, for eksempel kritt.

–Vi lager et slags kart over hvordan ulike stoff og mengder reagerer på hverandre. Så tar vi en liten bit, som utgangspunkt for videre arbeid, hvor vi tester viskositet og ekstreme tykkelser. Vi forstørrer og legger til farge. Så har jeg en samtale med hver enkelt student om hvordan de ønsker å jobbe videre med glasuren og hvordan dette kan bli et kunstnerisk uttrykk. Jeg ønsker at de i stor grad skal trekke ut følelsene, fjerne forfengelighet og ha en mer eksperimentell tankegang, hvor vi holder fokus på en åpen nysgjerrighet rundt hva som skjer i prosessen. Å utvikle glasur helt fra bunnen av, som vi gjør her er veldig tidkrevende i forhold til å for eksempel jobbe med maling eller ferdigkjøpte glasurer, det er derfor viktig mener jeg, at vi får ut det fulle potensiale, stoffligheten, i glasuren. Glasuren er veldig taktil og kan bli en spennende motspiller.

Tereza Slukova er første års student i medium- og materialbasert kunst, hun er klar for å åpne ovnen og hente ut arbeidet som skal bli en del av prosessutstillingen i resepsjonsområdet. Hun har formet leiren som delte, hule rør tett i tett, en form hun har jobbet med tidligere, så har hun tilført glasur. –Dette er virkelig spennende. Tidligere har jeg sett på glasur som noe man har på til slutt for at arbeidet skal skinne eller få en avslutning. Spenningen har vært om glasuren blir perfekt uten bobler eller sprekker. Her blir glasuren nærmest selve kunstverket. Det er som om naturen tar arbeidet tilbake.

Allerede ved første blikk ser hun at her er en glasur hun ønsker å utforske videre i fremtidige arbeider, og flere andre studenter spør hva hun har kombinert for å få til akkurat dette blårosa resultatet, som ligner en blanding av noe vulkansk og deigaktig.
–Kurset har hatt en veldig naturlig tilnærming til hvordan glasuren virker og det har virkelig åpnet opp en ny kunstnerisk metode for meg, avslutter Tereza og går for å sette arbeidet på plass – klar for utstilling.

Arbeidene fra denne LAB’en blir stilt ut ved resepsjonen fra onsdag 22.02 klokken 15.30 til fredag 03.03

Søknadsfrist for Bachelorstudium i medium- og materialbasert kunst er 1.april.

Du kan lese mer om Gitte Jungersen på hennes side http://gittejungersen.dk/